Laatst vroeg iemand mij: “Webhosting: wat is dit eigenlijk?” Ik zal het hieronder uitleggen.
Jouw site op het internet
Websites worden pas toegankelijk via internet als ze ergens zijn opgeslagen. Vergelijk het bijvoorbeeld met een bestand op jouw eigen PC. Wanneer je een brief schrijft in Microsoft Word moet je deze opslaan om hem later nog eens na te kunnen lezen voordat je de brief verstuurt. Met een website werkt het precies hetzelfde. Alleen sla je jouw site dan niet op je eigen pc op. Want dan zou je jouw computer 24 uur per dag moeten laten draaien om voor iedereen bereikbaar te zijn. Dus zet je jouw site op de computer van een gespecialiseerd bedrijf dat webruimte aanbiedt. Je huurt dus een klein stukje van de computer (=server) van dat bedrijf. Zo’n bedrijf wordt een webhost of hostingprovider genoemd.
Webhost of hostingprovider
Het Engelse woord ‘host’ betekent letterlijk gastheer. En dat is precies wat het is, want een hostingbedrijf biedt webaccomodatie aan bedrijven en particulieren die zich op het internet willen presenteren.
Hoe vind ik een goede webhost of hostingprovider?
Het aantal hostingproviders is enorm. Door de toegenomen concurrentie proberen hostingbedrijven zich op allerlei manieren te onderscheiden op de markt. Het gevolg hiervan is dat je wordt bedolven onder de hostingaanbiedingen waarbij de technische termen en aanbevelingen je aan alle kanten om de oren vliegen. Wanneer je een hostingprovider zoekt is het zaak je niet te laten afleiden door de details, maar je te richten op wat écht belangrijk is.
Wat is belangrijk bij webhosting?
Vrijwel iedere hostingprovider biedt complete hostingpakketten aan, maar wel allemaal verschillend! Kijk en vergelijk! Kies het pakket dat het best bij jou past. Belangrijkste punten:
• Schijfruimte
• Database
• POP3 e-mailadressen
• Technische ondersteuning
• Klantenservice
• Bereikbaarheid
• Veiligheid
• Betrouwbaarheid
• Prijs/kwaliteitsverhouding.
Gratis of betaald?
Om met de prijs te beginnen. Niemand wil natuurlijk te veel betalen, maar pas op. Gratis is natuurlijk gratis, maar dat kan toch duur uitpakken. Hoe dan?
1. Meestal zijn de gratis pakketten klein en heb je al gauw meer ruimte nodig. En ja, dat gaat geld kosten.
2. Of de gratis hosting gaat gepaard met veel reclame. En als je een bedrijf hebt wil je natuurlijk geen reclame maken voor je concurrent of “producten voor volwassenen”” ! Die reclame heb je namelijk meestal niet in de hand. En – je raadt het al – wil je van de reclame af, dan moet je wel gaan betalen. Vaak meer dan wanneer je meteen bij een (andere) betaalde provider was gegaan.
3. Er is geen database. Die heb je wel nodig als je een dynamische site hebt. Dat betekent een site met contactformulieren of een gastenboek of een webshop. Later een database bijkopen is vaak duurder.
Weet wat je nodig hebt
Bij de keuze van een webhost is het belangrijk om te weten wat je nodig hebt. En dat is inderdaad soms een technisch verhaal. Waar gaat het om:
• Hoeveel ruimte heb je nodig?
• Hoeveel e-mailadressen heb je nodig
• Heb je een database nodig?
• Techniek: werk je met Mysql, php?
• Kun je eventueel zelf een backup maken?
Is de provider goed bereikbaar?
Is er een helpdesk? Is deze telefonisch of alleen per mail te bereiken? Dat laatste is lastig, want als je met een probleem zit wil je meteen geholpen worden. En als je dan eerst een mailtje moet sturen kan het wel een paar dagen duren. En je wilt natuurlijk niet dat je site er een paar dagen uitl igt, of dat je een paar dagen geen mail kunt ontvangen.
Database of niet?
Het is belangrijk om te weten of je een database nodig hebt voordat je een domeinnaam registreert. De meeste open-source-programma’s zoals WordPress, Joomla, Drupal en Magento hebben een database nodig om te kunnen draaien.
Kiezen is lastig
Wanneer je een provider op het oog hebt en wilt weten hoe deze door klanten wordt gewaardeerd, neem dan eens een kijkje op onafhankelijke sites als webhosters.nl of webselect.nl. Of vraag gewoon advies aan Sitevisie.
Ik help je hier graag bij.